Ilo, ystävyys
ja tasa-arvo soivat Oodissa ilolle, Euroopan unionin tunnushymnissä.
Ylevöittävä ajatus, joka helposti tulee hymähtäen ohitetuksi. Käytännössä
Euroopan unioni ohjaa monin keinoin asujaimistoaan kohti parempana pidettyä. Tavoitteena
on kehityksen kestävyys taloudellisesti, ekologisesti, sosiaalisesti ja joskus
kulttuurisestikin. Tällä halutaan turvata sekä nykyisten että tulevien
sukupolvien hyvä elämä, ylevää sekin.
Eurooppalaisissa
työympäristöissä kannustetaan kilpailuun ja tulostavoitteiden mittaamiseen
kilpailukyvyn kohentamiseksi. Ministeriöissä luodaan tälle kannustimia ja
pakotteita.Talouden kehittämisen keinoksi nostetaan aika ajoin myös kulttuuri,
josta haetaan kehitystä tukevaa yhteisöllisyyttä tai kulttuurituotannon
raaka-ainetta.
Mittarit
mittaavat mitä kykenevät, ja samalla ohjaavat tuottamaan mitattavia asioita,
joiden avulla kilpailuetua tavoitellaan. Moniulotteisessa maailmassa jää
kuitenkin paljon mittaamatta. Työn iloa, työssä koettua kumppanuutta ja tasa-arvon
kokemuksia on hankala mitata. Monissa työympäristöissä tuntuu korostuvan
ylhäältä ohjattu puurtamisen olotila, josta ilo, kumppanuus ja tasa-arvo
murenevat. Varovaisuus valtaa mielen, on varmistettava että mitattavaa syntyy
virheiden ja turhien kokeilujen sijasta. Tekstityöläisenä olen kokenut tästä
monia piirteitä yliopistomaailmassa.
Minulla on
tekstiilikäsityöläisen tausta. Jo vuosia käsityöt ovat olleet elämässäni
ohuesti: hengissä mutta henkitoreissa elävänä harrastuksena. Olen nyt hakemassa
niille enemmän tilaa kouluttautumalla kankurin kisällitutkintoa varten. Sain
aloittaa piirtämällä tekstiilipintaa. Käsi, silmä ja ajatus oli vaikea saada
pelaamaan yhteen, kun on vuosien tauko siitä, kun viimeksi olen piirtänyt. Käden motoriikka on ruosteessa, silmä ei osaa
arvioida tuloksen ja tarkoituksen välistä eroa eikä ajatus löydä visuaalista
muotoa, jos pysyy kasassa muutenkaan. Mutta pikkuhiljaa tuntui, että jokin
pieni osa tästä palautui.
Sain kiinni
siitä, että erivahvuisia viivoja piirtäessä ja erilaisia tekstuureja kuvatessa
koko kropan pitää olla mukana piirtämisen liikkeessä, samaten kuin mielen.
Piirtäessä vahvaa viivaa ei saa, jos mieli on varovaisella päällä, ei myöskään
hentoa. Varovaisena syntyy tasapaksua. Elävän pinnan piirtämiseen tarvitaan
sekä mieltä että kroppaa, jotka lähtevät viivan vaihtelevaan rytmiin mukaan,
tai lähtevät tuottamaan sitä. Rytmi siirtyy viivoina paperille ja edelleen
suunniteltuun kankaaseen. Myös kutoessa koko keho ja mieli ovat liikkeessä
mukana ja tuottavat tekstiiliin pinnan ja hengen.
Varhemmin
kotiteollisuuteen koulutettiin teollisen ajan tapaan tekniikkaa korostamalla.
Minulla on se koulutus. Tekniikan kautta kudontaa oppineilla ensimmäisenä ei
tekstiiliä katsoessa tule mieleen kauneus, vaan tekstiilissä oleva virhe,
vaikka pienikin. Monesti niitä on. Muistan että tämä oli yksi asia, jota surin
tekstiilikoulutusta saadessani: olin menettämässä käsitöiden tekemisen ilon
tämän takia. Se ilo minulla oli ollut pienestä tytöstä lähtien, ja se on
minulle yhä tärkeä.
Nykyisin
tekstiilialan koulutuksessa painotetaan aiempaa enemmän tuotteiden
suunnittelua, suunnitteluajattelua, otteessa on mukana enemmän abstraktia
teoriaa, sanattomia merkityksiä, kokeilevuutta, mutta myös konkreettista
tekstiilin tuntua ja kaikin aistein aistittavaa vaikutelmaa. Tekniikkaakin
tarvitaan, ammattitaitoisessa työssä hiotussa muodossa, mutta siihen tartutaan
entistä luovemmalla otteella.
Hej! Vad roligt att du har börjat blogga, och om sådana intressanta saker! Jag sitter just nu med TV i bakgrunden och inlägget på nyheterna (Danmark) handlar om att (för) få unga väljer hantverksutbildningar - alltså "yrkesskolan" - och blir sådant som murare, snickare, rörmokare.. osv. Man menar att det har att göra med bl a låg status på dessa yrken. Samtidigt så har man gjort en folkskolereform, där slöjd och handarbete skall börja heta design och formgivning (tror jag det var). Vilket kanske mer pekar mot konst och designutbildningar, än yrkesskoleutbildningar.. Det utkom också nyligen en debattbok, som riktade kritik mot betoningen av design i byggnadsskick, men samtidigt att man inte värderar eller sätter fokus på själva byggnadshantverket - att det ofta är av en alltför dålig kvalitet. Har någon sådan här debatt förts i Finland? Inte vad jag har hört.. Man kan tänka på hur olika former av hantverk delas upp i fler eller färre olika enheter - på vilka sätt design och utförande är uppdelat eller sammanflätat, i olika former av hantverk, och vad det medför.. för arbetsglädjen, vänskapen, jämställdheten, som du skriver.
VastaaPoistaHej! Vad trevligt att genast få en kommentar! Jo, det är nog viktigt att inte tappa bort handarbetet, det att faktiskt göra någonting med sina händer. På finska får man ett bättre grepp om detta när man talar med orden käsi och käsittää, det att göra med sina händer och att begripa ligger så nära varandra. Om det dåliga byggnadsarbetet talar man här nog, men jag har inte hört att det skulle ha hänt på det här sättet du beskriver, med att lyfta upp design och hantverk som motsatspar. Men själv var jag väldigt nöjd, när vi hittade en riktigt bra hantverkare, när vi renoverade vårt kök. Och jag är lycklig att jag har fått den här tekniska hantverksutbildningen, fast den får, eller i varje fall fick, mig att se fel i textilier, i stället för skönhet.
PoistaDå jag tänker på det, är det "samma på svenska" - "gripa" och "begripa"! Jo, det dåliga byggnadsarbetet kopplas också till andra frågor - till fusk och bedrag, ofta i konsumentupplysnings/gransknings-program. Men det här med design/hantverk har blivit mycket aktuellt senaste tiden, då man talar om utbildningars, yrkens status och hur det som dessa producerar värderas. Jag tänkte på det igår också, när det kom ett program på TV, där några par skall tävla i att färdigställa och inreda varsin radhuslägenhet. Domarna var: en hantverkare, en livsstilsexpert, en inredningsexpert. Tyckte att det var intressant, för det säger något om vad en som skall göra ett sådant gör-det-själv projekt gör - vilka kompetenser som är viktiga, vad det är man skall se och bedöma.
VastaaPoistaFint, tack, gripa och begripa! Möjligen hantverket kommer att ha ett högre status i framtiden, hoppas det.
VastaaPoistaJeps, det är intressant att följa hur det ändras.. Vi ses snart i Åbo, nästa vecka hoppas jag :)!
VastaaPoistaOK, trevligt!
VastaaPoistaMielenkiintoista ja tärkeää kaikki mitä kirjoitat Kati, ja onnea blogillesi! Samaistuin tekstiisi, sillä olen saanut myös kutojan koulutuksen 70-luvun lopulla - ja meinasi kyllä se lapsesta asti ollut käsityöinnostus sammua. Mutta nykyään jo arvostan sitä puurtamis-kokemusta, jossa piiskattiin virheettömyyteen ja kiellettiin viheltely kangaspuiden äärellä... Tosin innostukseni kulttuurintutkimukseen (ensin kansatiede) alkoi kotiteollisuuskoulussa, mutta sitten sekin jäi kun käsityön teko syttyi sydämessä uudelleen ja vei mennessään ...ja nyt taas kulttuurintutkimusta luonnonsuojelun ja ympäristötieteen mutkan kautta käsityöllä käsittäen, käsi kädessä kaikki. Ai että, elämän polut on hauskoja!
VastaaPoistaKiitos, Tuula! Kyllä minäkin arvostan nyt sitä, että olen kudonnan tekniikkaa harjoitellut ja saanut siitä jotakin joskus haltuuni. Nyt se pitäisi löytää uudestaan, uskon ja toivon että se onnistuu. Kotiteollisuuskoulun kautta minäkin löysin kansatieteen. En ollut sitä hoksannut aiemmin, vaikka olin ollut kiinnostunut myös museoista ihan pienestä tytöstä lähtien. Koulussani ohjattiin helpommin muille aloille, insinööreiksi, juristeiksi ja lääkäreiksi, eikä kansatiede tullut sieltä minulle tutuksi mitään kautta. Vaikka olisi ehkä voinut tullakin, ei vaan osunut kohdalle. Toisaalta silloin halusin kutoa. Yliopistosta valmistumiseni jälkeen en kuitenkaan koskaan päätynyt museoon, vaan minut kutsuttiin tulevaisuudentutkimukseen. Ja nyt taas elämän täyttää etnologia, hiukan myös kestävän kehityksen asiat ja niiden rinnalla taas vahvistuva kudonta. Ovat, polut ovat hauskoja! Täytyy yrittää virittää onnekkaille sattumille mahdollisuuksia.
VastaaPoista