Äidilläni
oli kaapissaan pienen pieni laatikollinen sotkeutuneita lankakeriä. Sain aina
luvan ottaa omakseni kerän, kun vain selvitin sen sotkusta. Pienempänä
hallitsin virkkuukoukun käytön, ja virkkasin nukelleni kokonaisen garderobin. Teininä
siirryin neulomaan vaatteita itselleni ja kavereilleni. Lakkiaislahjaksi sain
toivomani kangaspuut ja lähdin opiskelemaan kankaankudontaa. Kotoa minulla oli
siihen kannustusta, mutta ei esikuvaa eikä perinnettä.
Isoäitini
ovat kuolleet ennen syntymääni, mutta tiedän heistä jotakin. Äitini äiti oli
käsityöihminen. Hän virkkasi pitsejä ja kirjoi upeita pöytäliinoja. Minullakin
on niistä jokunen tallella. Hänellä ei kuitenkaan ollut kangaspuita. Isäni
äidin puutarhurin taidot ovat tunnetut, mutta käsityötaidoista ei kukaan ole erityisesti
maininnut. Heistäkään minulla ei siis ole esikuvaa kankaankudontaan. Silti
valitsin koulussa vapaaehtoisen tekstiilityön ja annan edelleen suuren arvon lukion
jälkeen saamalleni kankaankutojan opille.
Palasin
eilen parin päivän matkalta Riikaan. Pääsin siellä kulttuurista kestävyyttä
käsitelleessä kokouksessa keskusteluihin käsitöistä. Virolainen teollista
tekstiiliylijäämää käyttävä tekstiilisuunnittelija saa upealla tavalla tehtaiden
tekstiilijätteen määrää pienennetyksi. Puhuin hänen kanssaan käsityötaidosta,
ilman sen suurempaa vastakaikua. Hänelle se on taito, jonka hänen äitinsä
sukupolvi vielä oppi äideiltään, mutta joka nyt on häviämässä. Hänen
maailmassaan keskeistä on design, ei käsityö.
Maineikas
ja ajan hermolla uudistunut ruotsinkielinen tekstiilikoulutus on hiljan lakkautettu
Turussa. Tilalle on perustettu uusi design-koulutuslinja. Muuallakin Suomessa käsityötaidon
ammatillinen koulutus on hätää kärsimässä. Taitojen opettamisen luonnetta ei tunnisteta eikä sen tarvetta nähdä ja suunta vie suunnittelun koulutukseen.
Lukion
jälkeen kotiteollisuuskoulussa ollessani yksi opettajistani kysyi mitä minä
siellä koulussa teen, kun kuuli että olen ylioppilas helsinkiläisestä
menestyksekkäästä lukiosta. Hänelle konkreettisen käsityöntekijän ammatti oli
jotakin, johon hyvin koulutettu kaupunkilainen keskiluokka ei alentunut. Ompeleminen
ja kudonta tuntuvat edelleen olevan ammatteja, joihin joutuvat vain ne toiset,
jotka eivät parempaan pääse. Nykyisin heitä ovat aasialaiset tekstiilitehtaiden
vaiheompelijat ja kehitysmaahankkeiden tukemat kankaankutojat, jotka
toteuttavat länsimaisen designin ideoita meille kulutettavaksi.
Norjalainen
tekstiilien kierrätyksen ja vaatesuunnittelun parissa työskentelevä kollega
sanoi eilisessä keskustelussamme Riiassa, että maahanmuuttajilta tulisi saada
käyttöön ne käsityötaidot, jotka heillä vielä on kodinperintönä hallussaan. Kollegalleni
ne ovat taitoja, jotka ovat norjalaisilta kadonneet, mutta joille on
nyky-Norjassa kysyntää. Laadukas käsityö tuo tuotteisiin kestävyyttä,
omintakeisuutta ja hiottuja erityisominaisuuksia, joihin teollinen tuotanto ei
yllä.
Käsitöiden
tekemisen suosio kasvaa sitä mukaa, kun se lakkaa olemasta raskas ja välttämätön
työ. Materiaalien tuntu, tekemisen taito ja oman oikean esineen valmistuminen
ovat sellaisia iloja, että harva asia voi niitä korvata. Käsitöiden tekemisen hyvinvointivaikutukset
ovat nykyisin tunnetut. Stressaantuneellakin rasittunut mieli virkistyy ja
ajatus saa tilaa liikkua käsitöitä tehdessä. Siksi minäkin kudon edelleen
kangaspuillani, vaikka saan leipäni muualta.
Meillä
Suomessa on käsissämme aarre. Käsityökoulutus on meillä ollut vahvaa
perusopetuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa tähän päivään asti. Monissa
maissa ei näin ole. Konkreettiset taidot ovat aineetonta perinnettä, joita ei voi kokonaan
tallentaa dokumentoimalla. Ne siirtyvät kädestä pitäen ihmiseltä toiselle,
jaettuina aistimuksina ja toimintana. Jos tämä perinne katkeaa, taitoja ei saa
takaisin ja menetys on korvaamaton. Meillä näitä taitoja pitää yllä koulutus, josta
riittäisi tarjottavaa myös niille, joilta se on jo kadonnut. Ei siis anneta sen
kuihtua. Taitojen hiominen on osa käsityön iloa. Haluan siksi myös itse saada edelleen
lisäoppia kankaankutojan taitoihini, enkä ole siinä toivossani ollenkaan ainoa.
Katso myös 5.6.2014 ilmestynyttä kuukauden kansatieteilijän blogiani Helsingin yliopiston sivuilta: http://blogs.helsinki.fi/kuukaudenkansatieteilija/
Kiitos kirjoituksesta! Ajatukset ovat tärkeitä. Ne ovat myös lähellä minua. Menin lukion jälkeen minäkin kutojan oppiin ja kävin kaksivuotisen kudontaosaston, mikä ei ollut ihan tavanomaista siihen aikaan. Nyt olen punoja ja tekstiilitausta on siihen erinomainen.
VastaaPoistaKiitos paljon kommentistasi, Anna-Maria!
VastaaPoista